LENCANA SEKOLAH

GURU-GURU

GURU TAHUN SATU

GURU TAHUN DUA

GURU TAHUN TIGA

GURU TAHUN EMPAT

GURU TAHUN LIMA

GURU TAHUN ENAM

Photobucket

HPA.fm : Refesh Jika Siaran Terhenti

Tuesday, July 7, 2009

ISU-ISU DALAM PPSMI





Berikut adalah hasil kajian PEMBINA yang mendapat kerjasama daripada lapan IPTA Februari lalu yang menumpu pada penilaian tahap kompetensi guru dalam PPSMI dan kesannya terhadap pembangunan modal insan:


Berikut adalah hasil kajian PEMBINA yang mendapat kerjasama daripada lapan IPTA Februari lalu yang menumpu pada penilaian tahap kompetensi guru dalam PPSMI dan kesannya terhadap pembangunan modal insan:

berasaskan sampel dari 553 orang guru dan 15,089 pelajar dari kawasan bandar dan luar bandar, termasuk Sekolah Kebangsaan Orang Asli

Dari aspek keupayaan perlaksanaan dasar, kajian itu mendapati ramai lagi guru yang belum layak mengajar subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris di mana 39.3 peratus guru (74) sekolah rendah dan 25.3 peratus guru (93) sekolah menengah gagal dalam Penilaian Tahap Profisiensi bahasa Inggeris.

Dari segi status pelaksanaan PPSMI dan sumbangannya terhadap peningkatan penguasaan dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid pula, PEMBINA mendapati:

bullet button Sekolah rendah: Sumbangan dan korelasinya adalah rendah bagi mata pelajaran Sains, iaitu ia hanya berjaya menyumbang peningkatkan bahasa Inggeris sebanyak 0.7 peratus sahaja. Sementara bagi Matematik, tiada sumbangan terhadap peningkatan bahasa Inggeris.

bullet button Sekolah Menengah Aliran Sastera: Bagi mata pelajaran Sains dan Matematik sumbangan dan korelasinya rendah. Bagi Matematik, peningkatan bahasa Inggeris hanyalah 1.0 peratus manakala 0.6 peratus bagi Sains.

bullet button Sekolah Menengah Aliran Sains: Hanya dua mata pelajaran yang menunjukkan korelasi dan sumbangan rendah, iaitu Kimia 2 dan Matematik Tambahan. Peningkatan hanya sebanyak 0.6 peratus bagi Kimia 2 dan 0.3 peratus bagi Matematik Tambahan.

Kajian PEMBINA juga mendapati pelaksanaan PPSMI menyebabkan kerugian berganda kepada murid-murid, terutama kepada kira-kira 75 peratus murid yang tergolong dalam kategori sederhana dan lemah dalam ketiga-tiga mata pelajaran, iaitu Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik. Hal ini dibuktikan dengan analisis sampel terhadap keputusan peperiksaan yang diambil ke atas 5,590 murid tahun 5 kohort 2 (2004) dari 56 SK seluruh negara, yang menunjukkan pencapaian mereka semakin merosot, malah ada yang merudun dengan drastik apabila mereka naik ke tahun yang lebih tinggi, iaitu Tahun 2 (2005), Tahun 3 (2006), Tahun 4 (2007), Tahun 5 (2008) dan dijangkakan berterusan di Tahun 6 (2009).

Nampak? Betapa idea mantan PM ke-4 ini sewajarnya ditolak dan dasar pelaksanaannya patut dihentikan mulai tahun depan.

Namun begitu, bukanlah bermakna pelaksanaan dasar pendidikan untuk memantapkan penguasaan bahasa Inggeris perlu diketepikan terus. Malah, kerajaan sepatutnya memperbaiki dasar sedia ada dengan melaksanakan syarat wajib lulus Bahasa Inggeris untuk lulus SPM. Dasar itu sebenarnya lebih relevan berbanding PPSMI.

Pemuda UMNO juga nampaknya menyokong seratus peratus idea Muhyiddin ini. Ketuanya, Khairy Jamaluddin (KJ) berkata,”Pemuda UMNO menyokong penuh syarat wajib lulus Bahasa Inggeris di peringkat SPM, dengan syarat adanya tenaga pengajar terlatih dan berkelayakan bagi bahasa tersebut yang cukup bagi memenuhi keperluan pelajar.

“Kesungguhan ini juga diterjemahkan dengan saranan Pemuda UMNO agar kerajaan menetapkan tahap pencapaian minimum dalam ujian MUET (Malaysian University English Test) bagi kelayakan masuk ke universiti tempatan bagi meningkatkan usaha pelajar meningkatkan lagi penguasaan bahasa Inggeris mereka.”

Bagi Pemuda UMNO, tegas Khairy, pendekatan dan preskripsi polisi yang sesuai dengan masalah dan cabaran amatlah penting, terutama apabila ia menyentuh aspek pendidikan yang memberi kesan dan impak besar kepada para pelajar.

Sesungguhnya, keputusan dan pertimbangan analisis untung-rugi halatuju PPSMI haruslah ditangani dengan objektif dan menyeluruh kerana ia bukannya untuk mengukir nostalgia lampau tetapi untuk membentuk hala tuju dan masa depan modal insan negara.



skpc...




Berikut adalah hasil kajian PEMBINA yang mendapat kerjasama daripada lapan IPTA Februari lalu yang menumpu pada penilaian tahap kompetensi guru dalam PPSMI dan kesannya terhadap pembangunan modal insan:


Berikut adalah hasil kajian PEMBINA yang mendapat kerjasama daripada lapan IPTA Februari lalu yang menumpu pada penilaian tahap kompetensi guru dalam PPSMI dan kesannya terhadap pembangunan modal insan:

berasaskan sampel dari 553 orang guru dan 15,089 pelajar dari kawasan bandar dan luar bandar, termasuk Sekolah Kebangsaan Orang Asli

Dari aspek keupayaan perlaksanaan dasar, kajian itu mendapati ramai lagi guru yang belum layak mengajar subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris di mana 39.3 peratus guru (74) sekolah rendah dan 25.3 peratus guru (93) sekolah menengah gagal dalam Penilaian Tahap Profisiensi bahasa Inggeris.

Dari segi status pelaksanaan PPSMI dan sumbangannya terhadap peningkatan penguasaan dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid pula, PEMBINA mendapati:

bullet button Sekolah rendah: Sumbangan dan korelasinya adalah rendah bagi mata pelajaran Sains, iaitu ia hanya berjaya menyumbang peningkatkan bahasa Inggeris sebanyak 0.7 peratus sahaja. Sementara bagi Matematik, tiada sumbangan terhadap peningkatan bahasa Inggeris.

bullet button Sekolah Menengah Aliran Sastera: Bagi mata pelajaran Sains dan Matematik sumbangan dan korelasinya rendah. Bagi Matematik, peningkatan bahasa Inggeris hanyalah 1.0 peratus manakala 0.6 peratus bagi Sains.

bullet button Sekolah Menengah Aliran Sains: Hanya dua mata pelajaran yang menunjukkan korelasi dan sumbangan rendah, iaitu Kimia 2 dan Matematik Tambahan. Peningkatan hanya sebanyak 0.6 peratus bagi Kimia 2 dan 0.3 peratus bagi Matematik Tambahan.

Kajian PEMBINA juga mendapati pelaksanaan PPSMI menyebabkan kerugian berganda kepada murid-murid, terutama kepada kira-kira 75 peratus murid yang tergolong dalam kategori sederhana dan lemah dalam ketiga-tiga mata pelajaran, iaitu Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik. Hal ini dibuktikan dengan analisis sampel terhadap keputusan peperiksaan yang diambil ke atas 5,590 murid tahun 5 kohort 2 (2004) dari 56 SK seluruh negara, yang menunjukkan pencapaian mereka semakin merosot, malah ada yang merudun dengan drastik apabila mereka naik ke tahun yang lebih tinggi, iaitu Tahun 2 (2005), Tahun 3 (2006), Tahun 4 (2007), Tahun 5 (2008) dan dijangkakan berterusan di Tahun 6 (2009).

Nampak? Betapa idea mantan PM ke-4 ini sewajarnya ditolak dan dasar pelaksanaannya patut dihentikan mulai tahun depan.

Namun begitu, bukanlah bermakna pelaksanaan dasar pendidikan untuk memantapkan penguasaan bahasa Inggeris perlu diketepikan terus. Malah, kerajaan sepatutnya memperbaiki dasar sedia ada dengan melaksanakan syarat wajib lulus Bahasa Inggeris untuk lulus SPM. Dasar itu sebenarnya lebih relevan berbanding PPSMI.

Pemuda UMNO juga nampaknya menyokong seratus peratus idea Muhyiddin ini. Ketuanya, Khairy Jamaluddin (KJ) berkata,”Pemuda UMNO menyokong penuh syarat wajib lulus Bahasa Inggeris di peringkat SPM, dengan syarat adanya tenaga pengajar terlatih dan berkelayakan bagi bahasa tersebut yang cukup bagi memenuhi keperluan pelajar.

“Kesungguhan ini juga diterjemahkan dengan saranan Pemuda UMNO agar kerajaan menetapkan tahap pencapaian minimum dalam ujian MUET (Malaysian University English Test) bagi kelayakan masuk ke universiti tempatan bagi meningkatkan usaha pelajar meningkatkan lagi penguasaan bahasa Inggeris mereka.”

Bagi Pemuda UMNO, tegas Khairy, pendekatan dan preskripsi polisi yang sesuai dengan masalah dan cabaran amatlah penting, terutama apabila ia menyentuh aspek pendidikan yang memberi kesan dan impak besar kepada para pelajar.

Sesungguhnya, keputusan dan pertimbangan analisis untung-rugi halatuju PPSMI haruslah ditangani dengan objektif dan menyeluruh kerana ia bukannya untuk mengukir nostalgia lampau tetapi untuk membentuk hala tuju dan masa depan modal insan negara.



skpc...

Bookmark this post:
StumpleUpon Ma.gnolia DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google

1 comments:

[+/-]Click to Show or Hide Old Comments

pak long on June 11, 2010 at 10:18 AM said...

salam...
bila la nak hapus..lani pun dok ada lagi PPSMI..dok pulun 10%..ajar dalam BM...kalau nak hentikan..jangan ambik masa panjang...a.samad said kan dah bagi alasan yang kukuh..tak kan tak boleh bukak minda...

>
[+/-]Show or Hide Comments

Post a Comment

Recent Post

 

Copyright 2009 All Rights Reserved Magazine 4 column themes by halimhassan(SKPC)-0139589102